ארגז הכלים שלך ללידה:                                 הנחיות לעזרה בלידה

 

המון ידע , טיפים והנחיות הציפו אותך בחודשים האחרונים...

 

לקראת הלידה , עם סיום קורס ההכנה שעשית.

ה"פאזל" מתחיל להראות בברור.

פיסות המידע מצטרפות להבנה טובה יותר של תהליך הלידה.

 

אני מגישה לך כאן סיכום של היכולות שרכשת ואת משפרת לקראת יום הלידה.

הם יעזרו לך להשלים את הפאזל ולהרגיש מוכנה יותר.

 

לכל שאלה ועניין אני כאן

לקביעת פגישת הכנה ללידה - תרגול זוגי אישי לקראת הלידה

 

תנוחות בלידה:

המטרה העיקרית בלידה היא כמובן להביא לעולם תינוק בריא ואמא בריאה. אחת הדרכים להגיע למטרה זו היא לייעל את תהליך הלידה דרך שימוש בתנועה ובתנוחות:
כאשר תאפשרי לעצמך חופש תנועה , תשפרי את התקדמות הלידה ואת השפעת משככי הכאבים הטבעיים. ככלל, ככל שהאם מתנועעת יותר בלידה, התינוק זוכה לאספקת דם טובה יותר, ההתכווצויות של הרחם אפקטיביות יותר והלידה עשויה להתקדם מהר יותר. תנועה מתמדת (נדנודי אגן, הליכה וכו') גורמת לשינוי מתמיד במפרקים של האגן, וע"י כך, לשינויים בתנוחת העובר תוך כדי התקדמותו בתעלת הלידה.
המטרה של תנועתיות ותנוחות בתהליך הלידה היא לעזור לתינוק להיכנס נכון לתעלת הלידה כך שהראש שלו יעבור בדרך הכי יעילה בקטרים של אגן האם. לכן בלידה יש לתנועתיות ולתנוחות כמה מטרות:
שמירה על עצמות האגן פתוחות.
שימוש בכוח הכובד לירידה טובה באגן.
יכולת חמצון טובה יותר כי אין לחץ על הריאות ועל הרחם.
התמודדות קלה יותר עם הכאב.

 

תנוחות זקופות עשויות להפחית את שיעור המקרים שבהם יש לבצע חתך בחיץ, שכן הלחץ של התינוק על הפרינאום גורם לו להיפתח בהדרגתיות.

תנוחות זקופות ורכינה קדימה נותנות קיבולת גדולה יותר לאגן, התכווצויות הרחם ארוכות יותר, תכופות ויעילות, ישנה השפעה של כוח הכובד, הציר של עמוד השדרה של העובר מתאים יותר לציר של הכניסה לתעלת הלידה, החמצון לעובר טוב יותר ומשך הלידה קצר יותר. בשלב השני של הלידה תנוחה זקופה מקלה על היולדת ללחוץ.

 

שינוי תנוחות- כאשר הלידה מתנהלת כשורה, את  יכולה לבחור בתנוחה הנוחה לך ולשהות בה כל זמן שנוח לך. רצוי לשנות את התנוחה מעת לעת: עצם השינוי עשוי להקל עליך, ולהוות נקודת מפנה חיובית בלידה כיוון ששינוי תנוחה מעלה את הסיכוי להשיג התאמה טובה יותר בין העובר לאגן.

אם חדר הלידה מצויד במיטה משוכללת שיכולה להתכוונן, אפשר לכוון אותה נמוך ככל שניתן, כמעט עד הרצפה, ולהשתמש בה לצורך המנוחה בין הצירים. יש גם כדורי פיזיו גדולים (יש גם "בוטן").

 

 

***  לא כדאי לשכב על הגב !!!- רוב היולדות באות לחדר לידה עם מחשבה שהלידה תתנהל בשכיבה במיטה. נוהג זה מחוזק ע"י שימוש במוניטור ממושך, עירוי נוזלים ותרופות שהופכים את הירידה מהמיטה ל"מסוכנת" ו"לא נוחה".

בגלל מבנה האגן של האישה ,תנוחת השכיבה לצורך לידה היא התנוחה הגרועה ביותר שיכולה להיות, במיוחד בשלב השני של הלידה: כאשר אישה יולדת בשכיבה היא למעשה גורמת ללחץ על הסקרום, סוגרת את קוטר האגן שלה ומקטינה את תעלת הלידה.

שכיבה על הגב נוטה להחמיר מצגים פתולוגייםשל התינוק בשל לחץ על הריאות ומשקל הרחם על כלי הדם, לעיתים יש חוסר בחמצון לאם ולעובר.

שכיבה מנטרלת לגמרי את ההשפעה של כוח הכבידה על תהליך ירידת התינוק באגן.

תנוחת מנוחה בין הצירים מיועדת למנוחת הגוף. מצאי תנוחה, שבה תוכלי להשעין ראש ,להרפות עורף וכתפיים, ולקבל עיסוי וליטוף מרגיע (אם זה מתאים לך)

חשוב להמשיך גם בין הצירים את ההתכנסות המנטאלית שלך ולא להגיב לגרויים חיצוניים .

 

תנועתיות:

תנועתיות בלידה מקלה עליך בהתמודדות עם הכאב באופן משמעותי. כשהתנהלות בלידה גורמת לאישה להיות סטטית ופסיבית, שיעור היולדות הלוקחות משככי כאבים עולה. סביר להניח כי אחת הסיבות היא ששכיבה ממושכת בזמן הלידה גורמת לכאב להיות עז יותר. אם הלידה מתנהלת כשורה, כדאי להתנועע או לגוון תנוחות.שינוי תנוחות רצוי ומומלץ במיוחד אם תחליטי לקחת אפידורל, מכיוון, ששכיבה על הגב מונעת ניצול  כוח הכבידה כדי לסייע לתינוק לרדת כלפי מטה, וגם התינוק אינו יכול לנצל כראוי את השינויים בקוטר האגן.

 

 

כאב בלידה:

כאב בלידה -כמה הוא מפחיד אותך?

מה תפקידו? 

כאב נועד לכוון אותך לפעולה מסויימת. בדרך כלל הוא מעלה את רמת האדרנלין בגוף, גורם לתגובת כיווץ (כדי ללחוץ חזק על הדימום או לקבע עצם שנפגעה ולברוח ממקום הפציעה למקום בטוח בו ניתן לטפל בה.

אולם

בלידה

הכאב אחר ומטרתו אחרת.

תגובה אוטומטית לכאב - כיווץ, הפסקת נשימה, ועליית אדרנלין - יפריעו להתקדמות הלידה.

הכאב בלידה - יכוון אותך להרפיה, נשימות עמוקות וטובות ותנועות שיעזרו לך מאוד. תרגלי את כל אלה לפני הלידה ותיווכחי שכשתעשי זאת בזמן הצירים הכאב יפחת במידה משמעותית. ככל שתתמידי בתגובה הרצויה, משככי הכאבים הטבעיים בגופך יגבירו את כמותם והשפעתם.
הקשיבי לגופך - הוא מוליך אותך בדרך של ניסוי וטעיה לתנוחה הרצויה, לנשימה הרצויה ולתנוחה המועדפת- אז תרגישי נוח יותר ואפילו שמחה וגאה בעצמך - מה שיעזור להקלה נוספת .

דרך נוספת להקלה בכאב הציר היא הודיה- הכרת תודה לגופך, לתהליך ובעיקר לעצמך על שאת עומדת במשימה, מקשיבה לגופך וחשתפת פעולה עם תהליך הלידה.

כל ציר מקרב אותך לקראת המפגש עם התינוק שלך.

הפחד מהכאב- 

אינו בהווה- בזמן הציר תהיי עסוקה בלכוון את מחשבותיך להרפיה, נשימה, קולות נמוכים בגרון רפוי ותנועה

הפחד בכאב מצוי בעתיד, במחשבות שלך : אני לא אחזיק מעמד, אני אשבר, אני אצעק, אני אהיה אחרת... לא כדאי לחשוב על העתיד. קוקטייל ההורמונים שמנהל את הלידה שלך ידאג לך. גופך חכם. הוא ידאג לך למינון משככי כאבים שיפשר לך לנוח מדי פעם בין הצירים, הוא ידאג להפריש מדי פעם אדרנלין כדי להכין את ליבך לכמויות האדרנלין בשלב הלחיצות - אז תתעורר בך הלביאה. 

עברי כל ציר בזמן הווה. הנשימה היא העוגן שלך להווה. ואפילו אפשר לחלק כל נשימה שתיים - שאיפה לחוד ונשיפה לחוד. מצאי גם כנקודות זמן הווה את השקט שבין השאיפה לנשיפה ובין הנשיפה לשאיפה.

בזמן הווה אין פחד - יש התמודדות ממוקדת עם הכאב :

נשימה, הרפיה, קולות ותנועה.

 

 

***השתמשי כמה שאת יכולה במשככים טבעיים: משככים טבעיים עשויים לסייע מאוד להתמודד עם הכאב. מידע מוקדם על שיטות טבעיות עשוי לחזק את הביטחון שלך היתרון בשיטות הטבעיות הוא בכך שהן לא גורמות כל נזק, לא לתינוק ולא לך.

 

מגע:

עיסוי ומגע יכולים להקל עלייך הקלה של ממש. מגע נכון של הידיים עושה את העבודה.תוכלי להרגיש רגועה יותר ופחות כואבת. המגע עובר על פני נקודות שונות בגוף –עיסוי מדוייק לפי בקשתך.

לאורך הלידה כדאי לקיים תקשורת מילולית ובלתי מילולית בתדר האנרגטי שמתאים לכולם. אפשר לצחוק, אפשר לבכות אפשר ...לאהוב.

המגע בלידה תורם גם לשחרור חסימות אנרגטיות ואז האנרגיה המזינה זורמת בגוף טוב יותר, גם אם תחליטי לקחת אפידורל.

 

מים -מקלחת או אמבט חמים:

טבילה במים חמימים (עד 37 מעלות!) מקלה על העומס והמשקל בבטן. אבל כשהצירים אינם סדירים ואפקטיביים, טבילה במים חמים מעל 37 מעלות עלולה להפסיק אותם או להחלישם. לכן עדיף להכנס לאמבט החל מפתיחה 3-4.
אמבטיה או מקלחת יכולים להקל על כאביך. המים החמים משחררים את התכווצויות השרירים. בנוסף הטבילה במים מפחיתה ממשקל גופך, את  יכולה לשנות את תנוחות גופך בקלות ולהתמקם בתנוחה הנוחה לך ביותר. 
ניתן להשתמש כמובן בג'קוזי, שבו טובלים כבר מתחילת הצירים. לידה שלמה ממש בתוך מים לא תמיד אפשרית בבתי החולים בארץ.

זרם מים על מוקד הכאב יטשטש את האותות  במוח ויקל על הכאב - באותו עיקרון עובד מכשיר ה"טנס" - משדר עודף איתותים שגורם לניתוק המוקד במוח ועל ידי כך להפחתת הכאב)


נשימות והרפיה:   

נשימה נכונה ומודעת יכולה להיות עזרה של ממש בהתמודדות עם צירים. חשוב להתכונן וללמוד את הטכניקה של הנשימות, וכדי שיהיו אפקטיביות, יש צורך בריכוז ובמודעות. דמיון מודרך בשילוב עם הרפיה מסייע לעבור למצב תודעה אחר. משמעות הדבר אינה ניתוק, אלא ראייה אחרת של ההתרחשויות. ע"י שימוש בדמיון מודרך תוכלי לשנות את תפיסת הכאב, הפחד או המתח.

 

קולות נמוכים:

הרפיית מיתרי הקול (הם הדיאפרגמה העליונה) מאפשרת בעזרת השמעת קולות נמוכים המשחררים בהתאמה גם את הדיאפרגמה התחתונה בגוף – היא קרקעית האגן. בנוסף – הדהוד הקול בתדר הנמוך, מגיע לעצמות האגן של האמא ו"ממגנט" אליו את עצמות הגולגולת של התינוק ( קצת כמו התחושה כשיושבים על רמקול בס חזק). יתרון נוסף להוצאת קולות נמוכים  - הארכת משך הנשיפה (הוצאת האוויר) - נשיפה ארוכה קצת יותר תגרום לשאיפה טובה וארוכה קצת יותר לאחריה. 

כדאי להכין מראש את המלווים ולהסביר להם שהקולות האלה אינם מה שהם חושבים - מצוקה מכאב, אלא כלי נהדר ויעיל להתמודדות איתו.

 

רטיות חמות\קרות :

 רטיות קרירות על המצח ספוגות בניחוח לבנדר למשל ירעננו אותך אם תרגישי שחום גופך עולה ואת מחפשת דרך להתקרר.

ניתן להשתמש גם במטפחות כותנה לבנות או בפדים ספוגים במים חמימים. כדאי להניחן על הגב התחתון,על הבטן, על הירכיים, ובמיוחד על הפרינאום, ממש לפני יציאת הראש. כאשר מניחים את הרטיות על הפרינאום הן מרגיעות את הכאב שנוצר מלחץ הראש ומרככות את הפרינאום לקראת יציאת התינוק.

השימוש ברטיות חמות ובקבוק חם לא מורשים אם את מבקשת אפידורל כי את לא תרגישי את מידת החום ועלולות להווצר כוויות.

 

שמנים אתריים:

שמנים אתריים גם הם – פותחים ערוצי האנרגיה, מרפים, מקלים על תהליך הלידה ומסוגלים להקהות במקצת את הכאבים. דרכי שימוש-באמצעות השאיפה הפועלים על חוש הריח- למשל במבער או הרחה בלבד, או באמצעות ספיגה של השמנים דרך העור בעיסוי, אמבט או קומפרסים. ניתן לרכוש תערובות מוכנות, או להתייעץ עם מומחה בתחום.

שווה לבקר ב"בייבי טבע" דיזינגוף תל אביב ובבית מרקחת "הומגליל" בן יהודה תל אביב.

 

*************************************************

 

 ###טיפים ועזרה נוספת להכנה ללידה:

 

משפטי דמיון מודרך

רשימות ללידה, למחלקה, לימים הראשונים בבית 

מהי תוכנית לידה ומה חשיבותה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

ארגז הכלים שלך ללידה