דימוי גוף

 

ופעילות גופנית

 

בהריון​

 

המאמר התפרסם בעיתון דיאדה בינואר 2015

מאת: שולי בראונשטיין, מדריכה בכירה לפעילות גופנית לנשים בהיריון ולאחר לידה

הנה האמת לאמיתה: שמחת ההיריון מהולה תמיד במידה מסוימת של חששות ושל חוסר ודאות. אצל כל אישה המינון שונה, כמובן, אבל אין אישה שלא חווה רגשות מעורבים של התרגשות וציפייה, יחד עם דאגות ותהיות. מכיוון שרוב הדאגות הללו אינן צפות תמיד אל סף המודעות שלנו, וחלקן עמוקות מאד ואישיות מאד, הן נוטות להתרכז במקום אחד, והוא הדימוי הגופני שלנו. כי כשאנחנו מרגישות לא בטוחות, לא פעם אנחנו מנקזות את החרדות שלנו אל שאלת מיליון הדולר, "מה קורה או מה יקרה לגוף שלי?". עוצמת הרגשות ותשומת הלב שאנחנו מעניקות לנושא הגופני, לא תמיד תואמת את המצב "בשטח" – שהרי בכל ההיבטים הגופניים של ההיריון (בחילות, כאבי גב, תחושת כובד וכדומה') קל יחסית לטפל ולפתור את אי הנוחות. אבל הדימוי העצמי, הוא זה שעלול לסבול מחוסר יציבות.

בעבודתי עם נשים הרות אני שומעת לא מעט את המשפטים "מה קרה לי, אני בקושי עולה במדרגות!", "מה יהיה, אני אאבד את כל הכושר שהיה לי?", "איפה הקאליברית האנרגטית שהייתי?", "טיילתי במדבר בלי בעיה, ופתאום אני בקושי זזה", "מי זו האישה העצבנית הזאת? האם זה מה שנהייה ממני?", ואפילו: "אתמול, בבית הקפה, קמתי רגע לשירותים ובטעות נתתי למישהו מכה בראש. עם הבטן!!!".

רק לשם התזכורת, היריון הוא תקופה של ארבעים שבועות – 280 יום בממוצע – שבהם מתרחשים בגופנו שינויים בקצב שלא ידענו כמותו. טווח השינויים הוא עצום, יש הבדלים עצומים בין אישה לאישה ואצל אותה אישה בין היריון אחד למשנהו, אבל אצל כולנו ישאירו השינויים הללו חותם כזה או אחר. זהו תהליך לא פשוט לגוף, שחווה עומס גדול ולחץ ("Stress") על כל המערכות: אנחנו עולות במשקל, חוות שינויים הורמונליים, היציבה שלנו משתנית וכך גם מערך הנוזלים בגוף (מישהו הזכיר בצקות?), מערכת הנשימה ומערכת ההפרשות... שנמשיך? 

ישנן בינינו נשים שמקבלות את השינויים ברוגע יחסי, ואחרות מרגישות "כאילו חייזר השתלט לי על הגוף".

 

החדשות הטובות הן שיש דרך נפלאה ויעילה במיוחד להתמודד עם דימוי הגוף המשתנה בזמן ההיריון: פעילות גופנית בתקופה ייחודית זו – כשהיא מבוצעת בהדרכה מקצועית, כמובן – עושה פעולה הפוכה: היא משקמת את הדימוי הגופני שלנו, מעניקה תחושת שליטה מחודשת על הגוף ומתגמלת מיידית (למשל, פתאום כבר לא כואב הגב...). אחרי כל שיעור, הגוף מרגיש שיפור: המפרקים יציבים יותר, השרירים מתפקדים יותר, התנועה קלה יותר.

הרווח הכפול הוא שהפעילות הגופנית לא מתגמלת רק את הגוף, אלא גם את הנפש, והיא עושה את זה בנדיבות: ההיכרות המחודשת עם הגוף מאפשרת לנו לחוש קבלה, "להתחבר" לעצמנו ולהרגיש טוב יותר מכל בחינה. 

 

והנה עוד כמה יתרונות שיש לפעילות הגופנית בתקופת ההיריון: 

• היא מאפשרת מפגש עם נשים במצב דומה, לחלוק תחושות, לשתף, לתת ולקבל אמפטיה ולמצוא יחד פתרונות.

• עוזרת להקשיב טוב יותר לגוף ולזהות איתותים של מצוקה או אי נוחות.

• מטפלת ב"טרדות" מציקות – התנועתיות מקלה כשיש עצירות, למשל.

• שומרת על השרירים מפני התרופפות, מקטינה מתיחות שרירים ומונעת קיצור לא רצוי שלהם, מזינה את המפרקים ועוזרת לנו לשמור על טווחי התנועה.

• עוזרת לשלוט על שרירים רלבנטיים ללידה, ואחריה - הרפיית שרירי רצפת האגן בעת הלידה וחיזוקם לאחריה. 

וזו רק רשימה חלקית ביותר...

 

כשאנחנו הרות ומתעמלות יחד, אנחנו לא רק לומדות יותר על התהליכים הגופניים שעוברים על גופנו במשך תשעת החודשים, ומתוודעות לשינויים החלים בו, אלא מפתחות מודעות גם לתהליכים הנפשיים ומקבלות כלים מעשיים להתמודדות איתם. במקום להגיד "אני לא מצליחה לקום מהספה!", מדווחות נשים שמתעמלות על תחושת אנרגיה ומרץ מחודש, על קלות תנועה ועל מצב רוח טוב ואופטימי. כי כשנוח לנו יותר בתוך גופנו (כן, גם עם הבטן!) – נוח ונעים לנו יותר להתנהל בעולם.

 

במשך עבודתי עם נשים, למדתי, שיש מעט מאד נשים שדימוי הגוף שלהן חיובי במשך כל ימות השנה, ושהן חיות בשלום, בקבלה ובשמחה עם גופן. לכן, כשמערכת היחסים הרגישה שלנו עם גופנו משתנית, וכשתקופת ההיריון "מפגישה" אותנו עם שינויים שמעולם לא חווינו עלול דימוי הגוף להפוך לנושא לא פשוט... ה"חיבור" לגוף מסייע לנו להתייצב פיזית ונפשית, להעניק לעצמנו הקשבה וטיפול במלוא מובן המילה, ולהרגיש מאוזנות, חזקות ו"עם שתי רגליים בטוחות על הקרקע". 

 

הצטרפי לשיעורי Core-Pilates להריון והכנה ללידה

בימי שלישי וחמישי 19:00-20:00

במרכז החדש רחוב דוב הוז 16 תל אביב (אזור פרישמן דיזינגוף)

הסברים על השיעורים

 

את מוזמנת לסדנאות מיוחדות וחד פעמיות לנשים בהריון

לקריאה על הסדנאות

 

 

 בואי להרגיש נוח יותר בהריון