הריון שני ?-

 

"קטן עלי"​

 

 

"הריון שני? קטן עליי!"

נכון, כבר היית בסרט הזה... ובכל זאת, הוא אחר!

 

מאת: שולי בראונשטיין, B.Ed  קינזיולוגיה מכללת וינגייט. מדריכת פילאטיס וכושר גופני  לנשים בהריון ולאחר לידה בדיאדה 

הכתבה התפרסמה בעיתון דיאדה מאי 2015

 

 

אני פוגשת נשים בהריון כבר לא מעט שנים: חלקן בהריון ראשון, לאחרות – זהו הריון שני, שלישי ואפילו רביעי. בהריון הראשון אני מבחינה אצל רוב הנשים בהתרגשות רבה, וגם בחששות ובדריכות לקראת כל שינוי שחל בגוף. אצל נשים בהריון השני, התמונה שונה לגמרי. אישה שכבר חוותה הריון, וילדה, מתייחסת לא פעם להריון כאל "הפרסומות שלפני הסרט האמיתי". היא כבר יודעת שההתמודדות האמיתית מתחילה עם הגעתו של התינוק החדש, ובפרט כשכעת כבר יש לה בבית פעוט/ה אחד/ת לפחות.

אם בהריון הראשון היה לה את כל הזמן שבעולם להתמקד בתהליך החדש והמרגש של התפתחות העובר, כעת היא כבר עסוקה יותר (ברוב המקרים) וגם מתכננת קדימה – איך להיות אמא לשניים.

אישה בהריון שני יודעת למה לצפות, ולכן יודעת בצורה ממוקדת יותר להתאים לעצמה את התמיכה שהיא זקוקה לה:

גופנית, כיוון שהיא כבר מכירה את גופה וקשובה אליו, היא יודעת להתכונן מבעוד מועד (כלומר, ליטול חומצה פולית טרם ההריון או להגיע למשקל תקין, וכד') וברוב המקרים יודעת גם, מה יעזור לה להתמודד בצורה הטובה ביותר עם כאבי גב, צרבת או מיחושים שונים. גם מבחינה נפשית היא כבר מופתעת פחות מתנודות רגשיות, ויודעת לאיזה סוג של תמיכה רגשית היא זקוקה במהלך חודשי ההריון.

נשים בהריון שני מגיעות לקבוצות פילאטיס והתעמלות כשהן כבר מבינות את התועלת בשמירה על רמת כושר מתאימה לאורך התהליך: אגב, מחקר מדעי מורכב שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתבי עת חשובים בעולם, מצא קשר סיבתי בין התעמלות לפני  ההריון לבין ירידה משמעותית בסיכון למומי לב עובריים בשליש הראשון להריון. מאחר שהלב הוא האיבר הראשון שמתפתח בגוף האדם, הסיכון יורד כשהגוף האימהי נמצא בבריאות ובכושר טובים. 

 

בקבוצות שלי מתרגלות הנשים פעילות גופנית מותאמת להריון, אני גם מדריכה אותן לצעידה בריאה וליציבה טובה בזמן הצעידות. הפעילות מדרבנת ומעודדת לצעוד כדי להניע את מפרקי הירכיים והאגן, לשיפור זרימת דם לאזור ולשיפור מאזן האינסולין, הלפטין והורמונים נוספים. בנוסף, כמובן, מסייעת הצעידה לשמירה על משקל תקין בעזרת שריפת קלוריות.

נוסף לתרגילים לחיזוק השרירים, אנו מבצעות גם מתיחות ממוקדות ותנועות פיתול והגמשת מפרקים ועמוד שדרה. 

 

בהריון השני הבטן נוטה "לצאת החוצה" מוקדם יותר, הגוף מגיב מהר יותר ולפעמים התופעות ההריוניות מציקות יותר. גם כשיש ילד/ה קטנ/ה בבית, שרוצה "על הידיים", גובר הסיכוי לכאבי גב ו/או מפרקי שורש כף היד. 

במהלך ההריון עולה רמת הורמון הרלקסין בגוף – אותו הורמון שתפקידו לרכך את הרצועות ורקמות החיבור בגוף ולסייע להן להתרכך ולהתרחב – אך הדבר עלול להשפיע על כאבי הגב והידיים.

עובדה נוספת שמשפיעה על הגוף היא... הגיל: לפעמים רקמות החיבור והשרירים עדיין לא התאוששו מההריון הקודם, ולפעמים האישה פשוט מבוגרת יותר מאשר הייתה בהריונה הראשון – זו סיבה נוספת להקדים ולהתאמן במהלך ההריון, ולהגיע מוכנה יותר ללידה ול"ג'אגלינג" שאחריה.

מניסיוני גיליתי, שרוב הנשים בהריון שני מגיבות בשני אופנים: חלקן מודעות לשינוי כבר בתחילת ההריון ומקדישות מחשבה לעובדה שההיריון הנוכחי שונה מקודמו. הן לא אומרות "בהריון הקודם ממילא עליתי שלושים ק"ג, כך שאין מה לעשות", אלא דווקא להיפך – הן רוצות להקל על עצמן, להתכונן מראש ולהתעמל כבר בתחילת ההיריון. לעומתן - נשים שבוחרות "לא להתעסק עם זה", כי כבר חוו הריון והן רוצות רק "לעבור אותו" – עלולות לגלות בחודשי ההריון המתקדמים שהבטן גדולה יותר ממה שזכרו ושהתסמינים חריפים יותר מהפעם הקודמת.  הדבר מקשה עליהן את ההתנהלות היומיומית, ואז עולה הצורך בתירגול גופני כשהמצב כבר טוב פחות. לכן, חשוב לזכור שבכל הקשור לפעילות גופנית, אין "מעט מדי" ואין "מאוחר מדי": גם אימון אחד בשבוע משנה ומשפר את התנהלות הגוף, את הפרמטרים הבריאותיים ואת התחושה הטובה לאחר אימון ממצה.

עוד שני יתרונות חשובים להתעמלות בקבוצה במהלך ההריון השני: נשים שמתעמלות בקבוצות יוצרות לא פעם קשרים חברתיים תומכים עם נשים שגם הן עתידות ללדת בתאריך קרוב לשלהן. וכמובן – אין כמו קבוצת התעמלות לפנות  "זמן לעצמך" – זמן אישי ורגוע המוקדש כולו רק לך, זמן שנדיר כל כך למצוא בחיי היומיום הקדחתניים. מי שכבר "הייתה בסרט הזה" – יודעת... 

 

אני מאחלת לכולכן הריון בריא, קל ופעיל!

 

להתראות בשיעורים המיוחדים להריון והכנה ללידה:

ימי שלישי וחמישי 19:00-20:00

במרכז החדש :

רחוב דוב הוז 16 תל אביב (אזור פרישמן דיזינגוף)

ימי שלישי וחמישי ב19:00 

 

 

להרשמה לשיעורי Core-Pilates  מיוחדים להריון והכנה ללידה

 

 

 

בואי לקרוא על ההתנהלות בהריון השני