בואי להכיר מונחים חדשים ולשפר את ההבנה

 

   

מילון מונחים 

הרבה מהמונחים באתר מוכרים היטב בעולם הביומכניקה.

בואי ללמוד ולהכיר כדי להבין טוב יותר

 

(המילון מסודר לפי א"ב) 

 

א

אוקסיטוצין - הורמון האהבה: (Oxytocin) הוא הורמון שמכווץ את הרחם בזמן לידה ומקל על הפרשת החלב בזמן הנקה. מכונה גם "הורמון האהבה". אוקסיטוצין מופרש אצל נשים וגברים בזמן אורגזמה. אוקסיטוצין משמש גם כמוליך עצבי (נוירוטרנסמיטר) שממלא תפקיד בקשרים חברתיים, ולפי מחקרים עדכניים, עשוי להשפיע על יצירת האמון הבין-אישי. כנויו באנגלית :

   THE LLL HORMONE

מרמז על היותו מפעיל בשלוש הפעולות : LOVE MAKING\ LABOUR\ LACTATING

 

ארגז הכלים שלך ללידה 

מדובר על שילוב של יכולות נרכשות, תובנות נלמדות ומערך אנשי תמיכה . כל אלה ישתתפו בדרך כזו או אחרת ביום הלידה.

לדוגמא: נשימה - הרפיה-קולות נמוכים -תנועה. ארבעה כלים שתוכלי להכין לקראת הלידה, "לצרוב" אותם בזיכרון התנועתי שלך ( הזכרון ה"רגיל" שלך פחות מתפקד ביום הלידה - לעומת הזכרון הגופני-תנועתי)

דוגמא נוספת: מגע. כבר עכשיו בהריון מתחיל הדיאלוג בין אי נוחות גופנית ומגע. כדאי לחפש מתוך כוונה ללמוד את סוגי המגע שעוזרים לך ומקלים על כאבים.

ביום הלידה מגע מים - מגע מלטף ומעסה- לחיצות חזקות וממוקדות וסוגים נוספים של מגע יעזרו לך בהפחתה של תחושת הכאב וישפרו את תגובתך אליו בעזרת יצור אוקסיטוצין - הורמון הלידה (ראי ערך קיים במילון)

עוד על ארגז הכלים שלך ללידה קראי באתר 

או השתתפי בשיעורים ובסדנאות המיוחדות

 

ג

 

גלי אלפא:

גלי מוח הקרויים `אלפא` היו הראשונים שנתגלו (בסביבות שנת 1908, על ידי פסיכיאטר אוסטרי בשם Hans Berger).

הוכח במחקרים קליניים כי Alpha-Stim® מגביר את ייצור הסרוטונין, בטא-אנדורפינים ופעילות גלי אלפא במוח. גלי אלפא הם גלי המוח הפועלים במצב של ערנות ורגיעה. רמה נמוכה של פעילות גלי אלפא נצפית במגוון הפרעות פסיכולוגיות. המוח האנושי מייצר חמישה סוגים עיקריים של גלי מוח, כמפורט להלן: חמש קבוצות גלי המוח העיקריות הן:

1.    גלי דלתא: גלי דלתא, הפועלים בתדרים 0-4 הרץ, מהווים את הטווח האיטי ביותר של גלי מוח. הם נצפים בעת שינה עמוקה, לרוב במהלך שלבים 3 ו- 44 של השינה.

2.    גלי תטה: גלי השינה של המוח, הפועלים בתדרים 4-8 הרץ. הם נצפים במהלך  ההירדמות או ההתעוררות, ובשלבים המוקדמים של השינה.

3.    גלי אלפא: גלי אלפא פועלים בתדרים 8-12 הרץ. גלי אלפא נצפים כאשר אנו במצב  של ערנות ורגיעה. גלים אלו פוחתים בעת כניסה לפעילות הדורשת ריכוז והתמקדות.

4.    גלי בטא: גלי בטא פועלים בתדרים 12-26 הרץ. הם קשורים לרמות גבוהות של מתח,  ריכוז, חשיבה עמוקה או חרדה.

5.    גלי גמא: גלי גמא פועלים בתדרים 26-80 הרץ. גלים אלו נחשבים קשורים לרמה  גבוהה של חשיבה, פתרון בעיות ומודעות. 

 

המוח שלכם מסוגל לייצר מגוון סוגים של צורות גלים אלו בכל רגע נתון. ניתוח גלי המוח של אנשים הסובלים מהפרעות פסיכולוגיות מציג פגמים ברורים. חלקם מפגינים דפוסים לא סדירים של גלי מוח, בעוד שאצל אחרים בולטים תדרים מסוימים על חשבון חוסרים בתדרים אחרים. פעילות גבוהה של גלי בטא/ פעילות נמוכה של גלי אלפא נצפתה אצל אנשים הסובלים מדיכאון, מתח, חרדה, אפילפסיה ואפילו סכיזופרניה. לעומת זאת, ילדים הסובלים מהפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) מפגינים לרוב גלי מוח איטיים יותר בהשוואה לכלל האוכלוסייה (פעילות גלי מוח דלתא ותטה) ועוצמה נמוכה יותר גלי אלפא. בשל כך רבים מהם מקבלים מרשם רופא לתרופות ממריצות, במטרה להגביר את פעילות גלי המוח שלהם.

פעילות מוגברת של גלי אלפא, גם אם אינה מרפאת הכול, הוכחה כמסייעת במגוון בעיות בתחום בריאות הנפש. הגברת פעילות גלי אלפא שלכם יכולה להיות גם אמצעי לטיפול במתח בלבד. בודהיסטים זנים, מטפלים בביופידבק ואף מדענים בנאס"א חיפשו במשך שנים דרכים להגביר את פעילות גלי אלפא המבורכת.

תפקידם של גלי אלפא בזמן צירים יהיה, אם כן, לעזור ליולדת בהתכנסות כדי להגביר את הפרשת הורמון האוקסיטוצין ללידה רגועה ומתקדמת.

 

מקורות: 1. Terelak J. Alpha index and personality traits of pilots. Aviat Space Environ Med. 1976 Feb;47(2):133-6.2. Barry RJ, Clarke AR, McCarthy R, Selikowitz M. EEG Coherence Development in Normal and ADHD Children Clinical EEG & Neuroscience Journal (Presented at Annual Meeting 2004).3. Becker K, Holtmann M. Role of electroencephalography in attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Expert Rev Neurother. 2006 May;6(5):731-9.4. Diego MA, Field T, Hernandez-Reif M. CES-D depression scores are correlated with frontal EEG alpha asymmetry. Depression and Anxiety. 2001;13(1):32-7 

 

 

 

ה

התכנסות - מדיטציה ורוגע בלידה

מדובר בתרגול של קשב או של התבוננות פנימית בתחושות הגוף. עם הקשב אל הגוף נזהה מקומות שזקוקים לריפוי או לשינוי.

הגוף שלנו מגיב על כל מה שאנחנו חווים, והקשבה אליו ושיתוף פעולה אתו יאפשרו לאינטליגנציה הפנימית שלנו לבקש את הפתרון המדויק ביותר בעבורנו, למרות שאולי אפילו לא הבחנו בזה קודם. כך אפשר לפעול יחד עם הגוף ולא נגדו. נשמע מסובך או מעורפל? למעשה, זו טכניקה פשוטה ויעילה, שמסייעת לנו ליצור קשר עם הגוף ועם הלא-מודע שלנו ולפתח מודעות גבוהה ביותר, שתורמת לבריאות הגוף והנפש.

 

בזמני היריון ולידה, יש חשיבות גדולה במיוחד לקשב הפנימי לתחושות הגוף. התכנסות מאפשרת לאישה – וגם לדולה שלה – להיות בקשב עמוק וקשר ישיר עם המתרחש בגופה בכל רגע נתון, ולפעול בשיתוף פעולה מלא עם הגוף, צרכיו ורצונותיו, עם רגשות חזקים שעולים, עם זיכרונות קשים ועם קונפליקטים בין הרצוי לבין המצוי. התהליך המונחה של הקשבה מלאה לגוף, מאפשר קבלה עמוקה של התהליכים שמתרחשים, והתמסרות אליהם. ההתכנסות מאפשרת חווית טראנס חוץ גופית דומה לזו שמתקיימת במדיטציה. מצד אחד הגוף פעיל ומדבר, מצד שני המודעות נודדת אל ההרפיה והקול הפנימי מכוון את הגוף להרפות שרירים ולחשוב על הנשימה. למעשה החוויה היא של מתן רשות לגוף להוביל את התהליך מכיוון שהוא יודע הכי טוב איך לעשות את זה. יולדות מיומנות בהתכנסות מדווחות על חוויה של שותפות מופלאה עם כל מה שקורה להן ועל תחושת עוצמה, התמסרות לחוויה וחיבור טבעי לאותו מקום פנימי שיודע בבירור למה הן זקוקות. ההתכנסות סייעה להן להרפות ולהתמסר לגלי הים הסוער...

הנשימה היא העוגן של ההתכנסות - אליה מכוונות המחחשבות ולקצב הנשימה מתחלפות תמונות המחשבות שמנחה הקול הפנימי ולא מחשבות תגובתיות לגרויים חזקים . קצב נשימה איטי יוביל לקצב מחשבות איטי (גלי אלפא) שיתמוך בתהליך הפרשת האוקסיטוצין בלידה.

(מסתמך על מאמרה של נווגה מייבר - על טכניקת ההתמקדות )

 

הנקה

הנקה היא האכלה של תינוקות וילדים צעירים בחלב אם ישרות מהשד.

 ההנקה יוצרת קירבה בין האם לצאצאיה והיא למעשה הנדבך הראשוני במערכת ההתנהגות של יונקים ובהתפתחות חיים משותפים בקבוצה.

קראי עוד למה חשוב להניק

 

 

 

 

הורמון 

הורמון הוא חומר כימי המופרש על ידי תא, בלוטה או איבר בגוף ושולח הודעות המשפיעות על תפקוד מערכות או איברים שונים באורגניזם. נדרשת רק כמות קטנה של הורמון כדי לשנות את חילוף החומרים של התאים הקולטים את ההורמון. ההורמון הוא שליח כימי המעביר אותות מתא אחד למשנהו.

 

 ר

רחם 

איבר שרירי וחלול בעל דפנות עבים הנמצא בגופן של רוב נקבות היונקים כחלק ממערכת הרבייה, ומשמש להתפתחות העובר בתוכו.

צורתו של הרחם מזכירה צורת אגס חלול. אצל נקבות האדם, משקלו הטיפוסי של הרחם הוא כ-50 גרם ואורכו כ-8 ס"מ, במהלך ההיריון, כאשר מתפתח העובר בתוכו, משקלו יכול להגיע עד לקילוגרם אחד הודות לרקמה הגדלה בו והוא מתארך עד 33 ס"מ. הרחם מצופה מבפנים אפיתל רירי המהווה המשך רצוף לאפיתל של צינור הביציות. הקרום הרירי עשיר בכלי דם ומתעבה בעונות של פעילות רבייתית. אל הרחם מחוברות שתי החצוצרות, שהן צינורות מרופדים אפיתל ריסני בעל מבנה דמוי משפך. בתוך שקע הרחם מונחת השחלה.

 

כ

כח הקרקוע

הארקה וקרקוע -  תהליך אשר מסייע לגוף הפיזי שלך להתחבר לאנרגיות אדמת מזין חיים דרך צ'אקרת השורש שלה. אנחנו יצורים רוחניים בראש ובראשונה. הגוף הפיזי לפעמים מתעלם מכך ומזניח את תהליכי הקרקוע ותנועות הקרקוע. חשוב לכבד ולדאוג לשילוב בין הגופני לרוחני וקרקוע הוא דרך פשוטה יחסית לעשות זאת.

קראי עוד על כלים וטכניקות שיכולים לסייע בפעולות הקרקוע וההארקה שלך

 

 

 

מ

מרכז הכוח (Dan-Tien)

מושג הלקוח מעולם אומנויות הלחימה מהמזרח הרחוק. מדובר על מוקדי אנרגיה עיקריים בגוף האדם אליהם מתיחסים בזמן מדיטציה, פעילות גופנית כמו טאי צ'י ורפואה סינית.  

3 מוקדי אנרגיה עיקריים :

 (下丹田, Xià Dāntián)- המרכז הנמוך

נמצא מתחת לטבור (כרוחב של 3 אצבעות) ולתוך מרכז הגוף במרחק 2 רוחב אצבעות מאחורי הטבור .משם נובע כוח החיים (elixir\ chii)/

בהסברי המתארים את תנועת הכוחות המכניים של הקרקוע וההתארכות אני מתיחסת למרכז זה.

Middle dantian (中丹田, Zhōng Dāntián)- המרכז האמצעי

נמצא בגובה הלב וקשור יותר לשמירת הנשמה ולפעולת הנשימה.

Upper dantian (上丹田, Shàng Dāntián) - המרכז העליון

נמצא במצח בין  הגבות קשור יותר  לפי הטאואיזם, לחיבור אל אי העשיה (being instead of doing) והריק האינסופי.

 

 

מערך השרירים המייצב

חשוב להבחין בין 2 קבוצות עיקריות של שרירים בגוף כדי להפעיל את מערכת התנועה ומערכת היציבה בסינרגיה טובה ויעילה.

סיבי שריר שלד שונים:

מבחינה תפקודית, ניתן לזהות שני סוגי סיבי שריר: סיבים איטיים (אדומים) וסיבים מהירים (לבנים).

 

סיבים איטיים (אדומים) - מכונים גם סיבים מסוג I, עשירים במרכיבים המאפשרים  מבוססת . סיבים איטיים יכולים לפעול לאורך זמן ממושך אך מפיקים מתח התכווצות נמוך. סיבים איטיים מרכיבים שרירי שלד , כלומר שרירים המחזיקים את הגוף כנגד כוח הכובד.

סיבים מהירים (לבנים) - מכונים גם סיבים מסוג IIb, עשירים במרכיבים המאפשרים פעילות מבוססת תסיסה . סיבים מהירים מפיקים מתח התכווצות גבוה וכך גם מתעייפים מהר יותר ומפיקים חומצת חלב כתוצר לוואי מתהליך התסיסה. סיבים אלו מרכיבים שרירים מניעים דוגמת שריר הסובך (התאומים). הם גם גדולים יותר מסיבים איטיים.

מסווגים בנפרד גם סיבי שריר מסוג IIa הנחשבים לסיבים מעורבים וסיבים מסוג IIc. סיבים אלו שכיחים יותר בגילאים מבוגרים.

שרירי השלד השונים אינם מורכבים מסוג סיב מסוים באופן בלעדי, אלא משילוב בין סוגי הסיבים ביחס ההולם את תפקידם כמייצבים (בעיקר סיבים איטיים) או כמניעים (בעיקר סיבים מהירים) או בכל שילוב אחר.

 

  

מותן-כסל - (ilio-psoas)

שריר הכסל והמותניים (TA:‏ Musculus iliopsoas) הוא מונח המאחד שני שרירים באזור הבטן והאגן המניעים את הירך. השריר הוא מניע חזק ועיקרי של מפרק הירך לכיוון כיפוף. וכן משמש לשמירה על יציבות מפרק הירך.

תיאור:

שריר הכסל והמותניים מורכב משני שרירים, שריר הכסל (Musculus iliacus) ושריר המותניים הגדול (Musculus psoas major).

תחילתו של שריר הכסל ברכס הכסל ובגומץ הכסל של עצם הכסל, בכנף של עצם העצה וברצועות העצה והכסל הקדמיות. חלקו המרוחק של השריר נאחז בגיד של שריר המותניים הגדול ובחלק העליון של גוף עצם הירך, מעט מתחת לתל הירך הקטן.

תחילתו של שריר המותניים הגדול בחלק הצידי של חוליות המותן, החל בחוליה החזית השתים עשרה ועד לחוליה המותנית החמישית וכן בחלקם הצידי של הדיסקים שבין החוליות. חלקו המרוחק של השריר נאחז בתל הירך הקטן של עצם הירך.

 

קראי עוד על שריר הכסל וחשיבותו כשריר מייצב ותומך ביציבה מקורקעת

 

 

פ

 

פירמידת התמיכה:

 

 ר

 

ק

קוד רצפת האגן

ש

שרירי ליבה - core muscles

 

 

G

 

 

GROUNDING & NARROWING 

 

 

 

 

P

 

 P.U.S.H.PILATES

בחרתי את השם הזה כדי לתאר ולהבדיל את טכניקת העבודה ואת ה"אני מאמין" שלי בכל הקשור לפעילות גופנית בתקופתנו ומשמעותה.

אני מאמינה שכל אחת זקוקה לפעמים לדחיפה קטנה בדרך להיות הגרסה הטובה יותר של עצמה.

כך גם בכל הקשור למחויבות האישית שלך לאימונים סדירים ולשיפור הבריאות שלך.

Everybody Needs A Push

יותר מכך-

לראשי התיבות של המילה יש משמעות לגבי הטכניקה והתועלות שבשיטת ההנחיה המיוחדת שלי:

P= POWERFUL

שיטתו של ג'וזף פילאטיס העלתה את חשיבות המודעות לדיוק הביצוע בזמן התרגיל. 
בשיעורים שלי, אני משלבת תרגילים מרפרטואר הפילאטיס, היוגה, הקלנטיקס  והבלט הקלאסי
לאורך השיעור ההנחיה שלי מכוונת אותך לשים לב לא רק לשרירי המתחזק, אלא גם למערך השרירים המייצב אותך בתנוחה המאתגרת. ההתאמה האישית מכוונת לשינויים שאת מביאה איתך מדי שיעור.

כך, שלמעשה עצמתו ועצימותו של האימון אינן נמדדות בעצמת הכאב בזמן התרגיל, אלא במידת הכוח וחלוקת הכוח הנכונה בין מערכת היציבה והתנועה.

השילוב הנכון בין השתיים יחזק שרירים רצויים ויחטב אותם מבלי לכווץ ולהעמיס על שרירים ש"לוקחים" על עצמם באופן אוטומטי את החזקת הגוף ביציבה לא נכונה ופוגעת.

U=USEFUL

שימושי, יעיל, ונגיש גם בתנועות יומיומיות

בזמן התרגול בשיעור נטמעת תבנית תנועתית מייצבת ומקרקעת.

התבנית התנועתית משפרת את היציבה והופכת לשימושית גם בתנועות ובפעולות יומיומיות.

כך שכדי לשחרר את העומס מהעורף צריך להפנים קודם את החזקת הגוף בעזרת שרירי הליבה בעזרת "קוד רצפת האגן"

S=SYNERGETIC

שיתוף הפעולה השרירי הנכון והיעיל בין שתי מערכות השרירים בגוף - תנועה ויציבה, משפר גם את שיתוף הפעולה בין תנועה- נשימה- מודעות.

H=HOLISTIC

מכלול היציבה-נשימה-קרקוע- מודעות יביא לכך לבסיום האימון וגם בימים שלאחריו תרגישי ללא ספק את השיפור גם ברמה האנרגטית שלך : בהירות מחשבתית, ריכוז טוב יותר, תחושת קלילות לא רק תנועתית אלא גם ברמת התפיסה העצמית שלך לגבי עצמך ומעשייך.